Hyresvillkor för Hemmlis (Sin Pantal EF)

Defenitioner

Uthyrare - Sin Pantal EF (“Hemmlis”)
Hyrestagare - Kund
Hyresgods - De objekt kunden beställt och hyr.

§1. Uthyrningsperiod

  1. Hyrestagaren binder sig att hyra hyresgodset under perioden specificerad vid beställning.
  2. Efter den specificerade perioden förnyas avtalet löpande månadsvis tills dess att hyrestagaren eller uthyraren säger upp avtalet.

§2. Priser

  1. Pris för hyresgodset framgår i det material som skickas vid bokning av kollektionen.
  2. I priset för kollektionen ingår leverans till ytterdörren (om inte leverans in i rummet beställts), upphämtning samt reparation eller byte av möbler som går sönder under hyrestiden.

§3. Betalning

  1. Betalning sker mot faktura med 30 dagars betalningsfrist.
  2. Fakturor skickas via e-post.
  3. Fakturorna skall betalas in i SEK på det bankkonto som uppges i fakturan eller via annan betallösning såsom PayPal om hyrestagaren har valt en sådan betalningsmetod.
  4. En faktura skickas vid varje terminsstart. Kunden kan välja att betala hela beloppet i en klumpsumma eller att dela upp det i mindre delbetalningar (lägsta delbetalning är det specificerade månadsbeloppet).
  5. Om leverans av möblerna sker i mitten av en månad faktureras ett belopp som står i proportion till antalet kvarvarande dagar i månaden.
  6. Om fakturan inte är betald i tid kommer en påminnelse att skickas ut med en påminnelseavgift på 50 SEK. Om denna inte betalas skyndsamt vidarebefordras ärendet till ett inkassobolag.

§4. Uppsägning

  1. Hyrestagaren kan inte säga upp hyresavtalet förrän utgång av uthyrningsperioden specificerad i §1,1.
  2. Uppsägning skall vara uthyraren tillhanda senast den första dagen i månaden för att nästa månad inte skall debiteras.
  3. Om uthyraren önskar säga upp avtalet skall detta meddelas hyrestagaren senast två månader (60 dagar) innan uthyraren önskar hämta hyresgodset.
    Undantag från detta finns i §4,5-6.
  4. Om betalning trots påminnelse inte inkommit fyrtiofem dagar efter fakturans förfallodatum förbehåller sig uthyraren rätten att med omedelbar verkan säga upp avtalet och hämta hyresgodset. De kostnader som förknippas med detta faktureras till kund.
  5. Om uthyraren har en befogad oro att hyresgodset kan komma till sådan skada som överstiger vanligt bruksslitage förbehåller sig uthyraren rätten att med omedelbar verkan säga upp avtalet och hämta hyresgodset. De kostnader som förknippas med detta åläggs hyrestagaren att betala.

§5. Leverans

  1. Hyresgodset levereras till hyrestagarens ytterdörr utan extra kostnad. Genom mottagandet av leveransen har hyrestagaren fått möjlighet till inspektion av möblerna och godkänner därmed vid underskrift möblernas skick.
  2. Hyrestagaren kan betala extra för att få leverans hela vägen in i sitt rum.
  3. Uthyraren avtalar lämplig leveransdag i samråd med hyresgästen.
  4. Från beställningsdag garanteras leverans inom fem arbetsdagar.
  5. Om beställning gjorts i tid (se ovan) garanteras leverans på av hyrestagaren önskat datum plus två dygn.
    Vilken dag leveransen kommer att ske meddelas senast två dagar före den önskade leveransdagen.
  6. Hyrestagaren måste under den överenskomna leveransdagen finnas tillgänglig för att motta hyresgodset. Om extra utkörning behöver göras på grund av omständigheter under hyrestagarens kontroll utgår extra avgift om 500 kr.

§6. Avhämtning

  1. Hela hyresgodset avhämtas samtidigt efter överenskommelse med hyrestagaren.
  2. Hyrestagaren skall vid uppsägning av hyresavtalet meddela lämpligt datum för upphämtning. Uthyraren förbehåller sig rätten att i konsultation med hyrestagaren utföra avhämtning på ett närliggande datum.
  3. Om hyresgodset inte kan hämtas vid avtalad tid, utan att detta meddelats med 24 timmars varsel från hyrestagaren, utgår extra avgift om 500kr.
  4. Om hyresgodset inte kan avhämtas senast på månadens sista dag efter uppsägning av avtalet utgår hyra för varje påbörjad månad. Denna hyra är baserad på rummets vanliga månadspris plus 20% i extraavgift.

§7. Ansvar

  1. Hyrestagaren ansvarar för allt hyresgods under hyrestiden och är skyldig att ersätta alla skador och svinn till fulla varuvärdet som överstiger vanligt bruksslitage.
  2. Förstört/ersatt material tillfaller inte hyrestagaren utan stannar i uthyrarens ägo.
  3. Uthyraren ansvarar ej för eventuella skador på annan egendom eller på person som kan uppstå i samband med användning eller hantering av hyresgodset.

§8. Användarinformation

  1. Hyresgodset skall återlämnas i samma skick som vid utlämnandet samt vara väl rengjort och tömt på personliga objekt.
    • Det är inte tillåtet att nita, spika eller märka med egna klistermärken eller på något annat vis modifiera hyresgodset på ett sätt som hyrestagaren inte enkelt kan återställa.